Logo
My Journal
Blog

Timeline

Blog

La Dortmund, oamenii sunt mai importanti decat business-ul

dupa un text de Ben Smith, BBC Sport

 

Bastian Schweinsteiger, mijlocasul lui Bayern Munchen si al nationalei Germaniei, a fost recent intrebat ce il inspaimanta mai mult: jucatorii Borussiei Dortmund sau managerul Jurgen Klopp. Acesta a raspuns: “Zidul Galben este lucrul care ma sperie cel mai tare”.

Sloganul clubului “Echte Liebe” spune totul. Dragostea fanilor este neconditionata. Momentele precum acelea din finalul meciului cu Hamburg arata de ce Dortmund este unul dintre ultimele cluburi romantice in fotbal. Biletele si berea sunt ieftine, atmosfera este sincera, iar fanii reprezinta prioritatea clubului, nu banii.

Cand Borussia a jucat finala UCL in 2013, clubul a primit 502.567 de cereri pentru cele 24.042 de bilete rezervate pentru ei. Intregul oras are o populatie de 581.000 de locuitori. Asta chiar este dragoste adevarata. Dortmund respira fotbal in toate ungherele lui. Un fan tocmai ce a iesit din magazinul oficial al clubului cu o masina de tuns iarba cu insemnele Borussiei. Sansa de a experimenta pe viu aceasta extraordinara poveste de dragoste atrage la Dortmund peste 1.000 de fani englezi la fiecare meci jucat pe Westfalenstadion.

Este greu de crezut, dar plimbandu-te in jurul stadionului poti auzi foarte usor accentul britanic printre cei 80.000 de oameni prezenti la meci. “Ne urcam in tren si plecam un week-end de acasa”, spune Matthew Gerrard, din Kent. “Cu tot cu biletele la meci, cazare si transport, aceasta calatorie costa 65 de lire. Cand te gandesti ca anul trecut pentru un bilet la un meci acasa al lui Arsenal am platit 51 de lire, poti sa iti dai seama de beneficiile unei astfel de expeditii la Dortmund”, incheie englezul. Un alt grup de fani britanici se bucura de berea si de carnatii din jurul stadionului, imbracati in tricourile lui Stoke, in timp ce prin multime mai pot fi vazuti fani Aston Villa, Chelsea, Arsenal, Liverpool sau Port Vale. Cand descoperi ca majoritatea dintre cei 55.000 de abonati ai clubului au platit in medie 9 lire pentru a vedea meciul, atunci “invazia” britanicilor incepe sa aiba sens.  Jack, un fan Chelsea, a ajuns la Dortmund alaturi de alti doi prieteni din Londra: “Preturile sunt prea mari in Anglia. Aici totul este ieftin. Este o experienta mai buna pentru fani, iar atmosfera este incredibila”, conchide si londonezul.

sudtribune2

Dortmund este din ce in ce mai deschis catre fanii proveniti de peste hotare. Clubul a inceput chiar sa organizeze turul stadionului in limba engleza. “Este extraordinar”, subliniaza si directorul de marketing al Borussiei, Carsten Cramer. “Este intotdeauna o placere cand imi spun fanii englezi ca incluzand transportul, doua beri si biletul la meci, nu platesc mai mult aici decat pentru un joc din Anglia. De ce sunt biletele ieftine? Fotbalul face parte din vietile oamenilor si vrem sa deschidem usile pentru intreaga societate. Avem nevoie de oameni, ei isi impartasesc emotiile alaturi de noi. Ei sunt bunul cel mai de pret al clubului”, a continuat oficialul BVB.

In pofida faptului ca mai toate cluburile se folosesc de aceasta sintagma, aici in Dortmund sunt si argumente care demonstreaza ca vorbele lui Cramer nu sunt numai praf in ochi. In ultima perioada, companiile care se ocupa cu cateringul in stadion au cerut, pentru prima data in ultimii trei ani, sa mareasca preturile la bere. Dar Dortmund a refuzat. “Care este sensul economic pentru club sa mareasca pretul cu 10 centi?”, adauga Cramer. “Pentru rezultatul financiar al clubului, nu este important sa crestem pretul unui litru de bere. Sunt bani in plus, dar nu foarte multi. Acest lucru ar afecta fanii nostri”, a mai subliniat directorul de marketing al Borussiei. De asemenea, Puma a cerut clubului sa mareasca pretul echipamentelor de joc din magazinele oficiale, dar refuzul Borussiei a fost si de aceasta data ferm. “Incercam sa fim cat se poate de corecti. Este mult mai usor sa cerem bani de la sponsori decat sa o facem de la fani”, a explicat Carsten Cramer.

Oficialii clubului planuiesc sa introduca acces wireless gratuit in stadion incepand cu luna ianuarie 2015. Alte cluburi au procedat la fel, dar nu chiar in modul in care Borussia se pregateste sa o faca. In timp ce oficialii clubului vor sa incurajeze fanii sa foloseasca mediul online cat mai mult pentru a comanda mancare sau a transmite tweet-uri, odata ce incepe meciul, ei vor ca fanii sa lase telefoanele din mana si sa isi incurajeze echipa. Pentru a se asigura ca acest lucru este posibil, Borussia vrea sa intrerupa semnalul wifi pe parcursul meciului. De aceea Dortmund nu vinde bauturi in lojele oficiale in timpul meciului, sau crainicul stadionului indeamna toti spectatorii sa ia loc la inceputul reprizei a doua. Orice club si-ar lasa fanii sa cheltuiasca cat mai mult cu putinta in interiorul stadionului, dar nu si Dortmund. “Suntem un club de fotbal”, spune Cramer. “Daca meciul de fotbal nu se desfasoara in conditii optime, restul business-ului nu ar functiona. Business-ul este un vagon al <<trenului>> Borussia, dar nu motorul”, conchide omul de marketing.

suporter_copil

Cramer a intrat in camera unde discutam dupa o conversatie la telefon de aproape 15 minute cu un fan care avea anumite nemultumiri (care da, mai exista). “Este important ca fanii sa stie ca plangerile lor sunt ascultate si ca intregul club este deschis emotional catre ceea ce ei isi doresc. Presedintele clubului este intr-un dialog permanent cu suporterii, avem o echipa de cinci oameni care lucreaza exclusiv cu acestia. Fanii Borussiei stiu ca ne pasa de ceea ce ei cred”.

Marc Quambusch, un suporter al BVB-ului care militeaza pentru mentinerea preturilor la bilete la un nivel scazut, admite ca este mandru de ceea ce Dortmund a devenit: “Cand eram tanar, urmaream alaturi de toata lumea fotbalul englez, si celebra <<the Kop>> si ne spuneam <<da, asta inseamna fotbalul cu adevarat>>. Acum, cand mergem in Anglia, stadioanele sunt tacute si spunem ca este chiar plictisitor. Daca vrei sa te imbogatesti de pe urma oamenilor, schimbi atmosfera, iar fotbalul nu mai este un sport dedicat lor”, a declarat Marc. “Dortmund este casa culturii fanilor acum, fiecare persoana din acest oras permitandu-si sa mearga la stadion, nu numai cei in varsta sau cei bogati, precum se intampla in Anglia”, a mai adaugat acesta, completat fiind de directorul de marketing, Carsten Cramer: “Trebuie ca fiecare club sa isi gaseasca propriul drum. Nu sunt atat de arogant incat sa spun ca modul nostru de a aborda lucrurile este cel mai bun pentru toate cluburile de fotbal. Aceasta modalitate de a ne face treaba se aplica perfect pe valorile acestui club. Suntem o echipa cu picioarele pe pamant. Daca reusesti sa iti dai seama se inseamna un club de fotbal cu adevarat si ce reprezinta el, te ajuta sa actionezi conform principiilor lui”.

Modelul oferit de Borussia Dortmund nu este totusi foarte atractiv pentru cluburile care au ca obiectiv principal cresterea profitului. Incasarile pe care le genereaza Arsenal la un meci de campionat de pe teren propriu sunt mai mari decat cele ale Borussiei, chiar daca pe Emirates incap cu 20.000 de fani mai putin. “Este impresionant, dar daca noi am aborda o astfel de strategie a preturilor, am pierde oamenii”, subliniaza Cramer.

Fotbalul modern poate ca este teritoriul superstarurilor si al afacerilor, dar in Dortmund fanul este rege.

Borussia Dortmund si fanii:

  • Capacitatea stadionului: 80.645
  • Abonati: 55.000
  • Lista de asteptare pentru abonamente: 30.000
  • Asistenta medie pe Westfalenstadion: 80.291 (cea mai mare din lume)
  • Asistenta de acasa in sezonul trecut: 1,855 milioane

12 comments
CivikRO
CivikRO

Un articol bun, care prezinta in mare realitatea de la Dortmund, ziarele engleze scriu din ce in ce mai mult despre noi, in ultima vreme. Si mai tot timpul ne pun intr-o lumina pozitiva. In UK, cam totul este supraevaluat...

cataapostol
cataapostol

Şi totuşi, preţurile biletelor la BVB au crescut constant în ultimii ani, devenind mai scumpe decât la FC Bayern. Diferenţa e şi mai mare la abonamentele anuale.

CivikRO
CivikRO

@cataapostol Nu vad nici o comparatie mai sus intre Borussia si Bayern...deci ce treaba are "concluzia" ta cu acest articol? Bayern are multi "mercenari" si in tribune, nu numai pe teren (concluzia mea, ca sa continuam in stilul tau).

cataapostol
cataapostol

Directorul de marketing al lui BVB susţine că a refuzat să crească cu 0,10 euro preţul la bere, pentru a nu-i afecta pe suporteri.Cu toate acestea, preţul unui bilet pentru un loc în picioare, în peluză pe Westfalen, a crescut cu 1,60 euro în doi ani. Să înţeleg că în acest ultim caz fanii nu au fost afectaţi?

cataapostol
cataapostol

Nu caut harţă şi nici n-am pretins că preţurile biletelor au crescut exagerat. Am spus doar că au crescut, în timp ce la alte cluburi au rămas aceleaşi. Totuşi, aceia dintre voi care ştiu germană şi bagatelizează creşteri de preţ precum cea de 1,60 de euro pot încerca să afle cine, când şi de ce a lansat acţiunea ”Kein Zwanni für nen Steher”.

ionicagabi
ionicagabi

@cataapostol Un articol chiar foarte bun şi care vorbeşte destul de aproape de adevărul de la club nu are nevoie de remarcile negative ale unui aşa-zis fan Bayern. Eu nu am pus niciodată "piciorul" pe vreun site, forum sau fan club al celor de la Bayern. Fiind fan Borussia mă interesează doar lucruri legate de acest club şi absolut nimic de ceilalţi. Poate într-o zi vor învăţa şi "fanii" Bayern ce înseamnă să fii fan şi să-ţi respecţi adversarii. Vlad vorbea despre tine într-o lumină favorabilă, dar deocamdată pe aici nu ai demonstrat decât că ai chef de harţă şi să faci reproşuri care nu-şi au locul. Când voi mai fi curios să aflu de vreo tragedie asemănătoare celei prin care preţul biletelor s-a scumpit cu 1.6 euro în 2 ani, o să te caut. Până atunci, te rog să-ţi umpli timpul cu lucruri mai utile pentru viaţa ta şi implicit şi-a noastră.

cataapostol
cataapostol

Între a mări preţul berii sau pe cel al biletului, eu aş fi optat pentru prima variantă, dacă eram şef la BVB. De ce? Pentru că mi se pare că astfel aş dovedi şi mai clar că-i respect pe fani. De ce? Pentru că tichetul de intrare la meci e baza pentru suporterul adevărat, iar restul (bere, wurşti etc) reprezintă mofturi fără care se poate trăi timp de o oră şi jumătate. 

Vlad Pirvu
Vlad Pirvu moderator

@cataapostol

Poate ca pretul la bere nu a mai fost marit tocmai pentru ca au venit acei 1,60 euro in doi ani. Si sa fim seriosi, ce inseamna de fapt suma asta?

CivikRO
CivikRO

@cataapostol Citeste toata partea, nu doar ce vrei tu, adica ultima propozitie: Pentru rezultatul financiar al clubului, nu este important sa crestem pretul unui litru de bere. Sunt bani in plus, dar nu foarte multi.  

Te-ai gandit cumva ca acea crestere cu 1.6 euro, de care vorbesti, este importanta pentru rezultatul financiar al clubului, spre deosebire de cealalta crestere, de 0.1 euro a pretului berii? Si totusi, in ciuda acestui fapt de care vorbesti, Westfalen e plin meci de meci, iar in prezent Borussia este pusa intr-o lumina mult mai buna decat Bayern, de jur imprejurul Europei. Voi ramaneti cu trofeele furate si castigate nemeritat, iar noi cu aprecierea si simpatia multora. Sa vedem pana cand...

Si, desi n-are treaba cu discutia in sine, nu ma pot abtine sa nu-ti amintesc: Bayern-ul din prezent este o echipa de mercenari, condusa de un escroc (dovedit in fata legii). Sunteti cine sunteti!

Vlad Pirvu
Vlad Pirvu moderator

Preturile au crescut foarte putin. Chiar si asa, majorarea nu a venit de dragul de a ii face pe suporteri sa plateasca mai mult. In stadionul ala si in anexele lui se baga bani constant de ani de zile, iar acum urmeaza noi facilitati care sa il apropie si mai mult de o arena moderna. Sa nu uitam ca a fost construit in anii 70. FanShopul actual este nou, de asemenea.
Banii au un sens, iar daca privim obiectiv, observam ca pretul platit in plus de suporteri pentru a beneficia de toate lucrurile astea noi e nesimtit de mic. 
Pe de alta parte, majorand pretul berii si al wurstilor, clubul ar fi avut de castigat foarte putin, dat fiind faptul ca acolo se lucreaza prin intermediul unor retaileri externi.

dansavu
dansavu

@CivikRO 

esti foarte agresiv....le iei personal...reactionezi la modul "fanatic"

Nu ratezi nici un moment sa sari "la gatul" oricarui fan Bayern si sa repeti aceleasi lucruri din nou si din nou...de parca vei primi o decoratie sau ceva de genul....


In ceea ce scrii nu exprimi iubire fata de echipa ta...ci ura intensa fata de Bayern.

Cand urasti ceva, ai o relatie cu acel "ceva"....cu cat este mai intensa ura....cu atat si relatia....


Aplici generalizarea cu o constanta impecabila....este un tool minunat pt manipulare....o faci la superlativ....bravo! n-am ce zice!

Te asociezi cu personajul pozitiv intr-un razboi care nu exista....dusmanul este oricine tine cu Bayern....conteaza ca fiecare dintre noi suntem diferiti? nu....daca iubeste Bayernul trebuie sa fie demn de dispret....


Pe scurt....hai sa ne calmam.....opinii diferite inseamna diversitate....doar atat.

poate, candva, dezvoltam la o bere acest subiect.


Dan

CivikRO
CivikRO

@dansavu @CivikRO N-am ascuns niciodata faptul ca urasc pe Bayern, si daca stai sa-mi cauti postarile mai vechi vei avea si explicatiile pentru acest sentiment. Nu am vazut niciunde in articolul de mai sus o comparatie intre BVB si Bayern, incat sa dezbatem subiectul propus de @cataapostol. Crezi ca nu am citit postarile si ironiile domnului ziarist, cu privire la clubul pe care il sustinem si iubim?


Nu vreau sa par personajul pozitiv, pur si simplu nu suport clubul pe care il reprezinti. Culmea e ca desi repet aceleasi si aceleasi lucruri, am dreptate. Crezi ca nu ma doare ca ati castigat trofee importante in fata noastra, fiind impinsi din spate? Da, stiu, au fost greseli, se pot intampla, ale naiba cum de se intampla doar in favoarea voastra, in momente cheie!

Si fanii lui Bayern pe care i-am cunoscut personal, in Romania, pana in prezent (si au fost mai multi), s-au incadrat perfect in tiparul fanului bavarez obisnuit, ala pe care nu il suporta nimeni in Germania. E greu sa-mi schimb parerea, cand reprezinti un club atat de ingamfat, si majoritatea suporterilor sunt exact dupa chipul si asemanarea clubului.


Ca sa nu mai zic ca majoritatea specimenelor ("fani" ai lui Bayern) care au mai postat pe acest blog, pana in prezent, nici la oameni de Neanderthal nu se pot incadra...