Logo
My Journal
Blog

Timeline

Blog

La Dortmund, oamenii sunt mai importanti decat business-ul

dupa un text de Ben Smith, BBC Sport

 

Bastian Schweinsteiger, mijlocasul lui Bayern Munchen si al nationalei Germaniei, a fost recent intrebat ce il inspaimanta mai mult: jucatorii Borussiei Dortmund sau managerul Jurgen Klopp. Acesta a raspuns: “Zidul Galben este lucrul care ma sperie cel mai tare”.

Sloganul clubului “Echte Liebe” spune totul. Dragostea fanilor este neconditionata. Momentele precum acelea din finalul meciului cu Hamburg arata de ce Dortmund este unul dintre ultimele cluburi romantice in fotbal. Biletele si berea sunt ieftine, atmosfera este sincera, iar fanii reprezinta prioritatea clubului, nu banii.

Cand Borussia a jucat finala UCL in 2013, clubul a primit 502.567 de cereri pentru cele 24.042 de bilete rezervate pentru ei. Intregul oras are o populatie de 581.000 de locuitori. Asta chiar este dragoste adevarata. Dortmund respira fotbal in toate ungherele lui. Un fan tocmai ce a iesit din magazinul oficial al clubului cu o masina de tuns iarba cu insemnele Borussiei. Sansa de a experimenta pe viu aceasta extraordinara poveste de dragoste atrage la Dortmund peste 1.000 de fani englezi la fiecare meci jucat pe Westfalenstadion.

Este greu de crezut, dar plimbandu-te in jurul stadionului poti auzi foarte usor accentul britanic printre cei 80.000 de oameni prezenti la meci. “Ne urcam in tren si plecam un week-end de acasa”, spune Matthew Gerrard, din Kent. “Cu tot cu biletele la meci, cazare si transport, aceasta calatorie costa 65 de lire. Cand te gandesti ca anul trecut pentru un bilet la un meci acasa al lui Arsenal am platit 51 de lire, poti sa iti dai seama de beneficiile unei astfel de expeditii la Dortmund”, incheie englezul. Un alt grup de fani britanici se bucura de berea si de carnatii din jurul stadionului, imbracati in tricourile lui Stoke, in timp ce prin multime mai pot fi vazuti fani Aston Villa, Chelsea, Arsenal, Liverpool sau Port Vale. Cand descoperi ca majoritatea dintre cei 55.000 de abonati ai clubului au platit in medie 9 lire pentru a vedea meciul, atunci “invazia” britanicilor incepe sa aiba sens.  Jack, un fan Chelsea, a ajuns la Dortmund alaturi de alti doi prieteni din Londra: “Preturile sunt prea mari in Anglia. Aici totul este ieftin. Este o experienta mai buna pentru fani, iar atmosfera este incredibila”, conchide si londonezul.

sudtribune2

Dortmund este din ce in ce mai deschis catre fanii proveniti de peste hotare. Clubul a inceput chiar sa organizeze turul stadionului in limba engleza. “Este extraordinar”, subliniaza si directorul de marketing al Borussiei, Carsten Cramer. “Este intotdeauna o placere cand imi spun fanii englezi ca incluzand transportul, doua beri si biletul la meci, nu platesc mai mult aici decat pentru un joc din Anglia. De ce sunt biletele ieftine? Fotbalul face parte din vietile oamenilor si vrem sa deschidem usile pentru intreaga societate. Avem nevoie de oameni, ei isi impartasesc emotiile alaturi de noi. Ei sunt bunul cel mai de pret al clubului”, a continuat oficialul BVB.

In pofida faptului ca mai toate cluburile se folosesc de aceasta sintagma, aici in Dortmund sunt si argumente care demonstreaza ca vorbele lui Cramer nu sunt numai praf in ochi. In ultima perioada, companiile care se ocupa cu cateringul in stadion au cerut, pentru prima data in ultimii trei ani, sa mareasca preturile la bere. Dar Dortmund a refuzat. “Care este sensul economic pentru club sa mareasca pretul cu 10 centi?”, adauga Cramer. “Pentru rezultatul financiar al clubului, nu este important sa crestem pretul unui litru de bere. Sunt bani in plus, dar nu foarte multi. Acest lucru ar afecta fanii nostri”, a mai subliniat directorul de marketing al Borussiei. De asemenea, Puma a cerut clubului sa mareasca pretul echipamentelor de joc din magazinele oficiale, dar refuzul Borussiei a fost si de aceasta data ferm. “Incercam sa fim cat se poate de corecti. Este mult mai usor sa cerem bani de la sponsori decat sa o facem de la fani”, a explicat Carsten Cramer.

Oficialii clubului planuiesc sa introduca acces wireless gratuit in stadion incepand cu luna ianuarie 2015. Alte cluburi au procedat la fel, dar nu chiar in modul in care Borussia se pregateste sa o faca. In timp ce oficialii clubului vor sa incurajeze fanii sa foloseasca mediul online cat mai mult pentru a comanda mancare sau a transmite tweet-uri, odata ce incepe meciul, ei vor ca fanii sa lase telefoanele din mana si sa isi incurajeze echipa. Pentru a se asigura ca acest lucru este posibil, Borussia vrea sa intrerupa semnalul wifi pe parcursul meciului. De aceea Dortmund nu vinde bauturi in lojele oficiale in timpul meciului, sau crainicul stadionului indeamna toti spectatorii sa ia loc la inceputul reprizei a doua. Orice club si-ar lasa fanii sa cheltuiasca cat mai mult cu putinta in interiorul stadionului, dar nu si Dortmund. “Suntem un club de fotbal”, spune Cramer. “Daca meciul de fotbal nu se desfasoara in conditii optime, restul business-ului nu ar functiona. Business-ul este un vagon al <<trenului>> Borussia, dar nu motorul”, conchide omul de marketing.

suporter_copil

Cramer a intrat in camera unde discutam dupa o conversatie la telefon de aproape 15 minute cu un fan care avea anumite nemultumiri (care da, mai exista). “Este important ca fanii sa stie ca plangerile lor sunt ascultate si ca intregul club este deschis emotional catre ceea ce ei isi doresc. Presedintele clubului este intr-un dialog permanent cu suporterii, avem o echipa de cinci oameni care lucreaza exclusiv cu acestia. Fanii Borussiei stiu ca ne pasa de ceea ce ei cred”.

Marc Quambusch, un suporter al BVB-ului care militeaza pentru mentinerea preturilor la bilete la un nivel scazut, admite ca este mandru de ceea ce Dortmund a devenit: “Cand eram tanar, urmaream alaturi de toata lumea fotbalul englez, si celebra <<the Kop>> si ne spuneam <<da, asta inseamna fotbalul cu adevarat>>. Acum, cand mergem in Anglia, stadioanele sunt tacute si spunem ca este chiar plictisitor. Daca vrei sa te imbogatesti de pe urma oamenilor, schimbi atmosfera, iar fotbalul nu mai este un sport dedicat lor”, a declarat Marc. “Dortmund este casa culturii fanilor acum, fiecare persoana din acest oras permitandu-si sa mearga la stadion, nu numai cei in varsta sau cei bogati, precum se intampla in Anglia”, a mai adaugat acesta, completat fiind de directorul de marketing, Carsten Cramer: “Trebuie ca fiecare club sa isi gaseasca propriul drum. Nu sunt atat de arogant incat sa spun ca modul nostru de a aborda lucrurile este cel mai bun pentru toate cluburile de fotbal. Aceasta modalitate de a ne face treaba se aplica perfect pe valorile acestui club. Suntem o echipa cu picioarele pe pamant. Daca reusesti sa iti dai seama se inseamna un club de fotbal cu adevarat si ce reprezinta el, te ajuta sa actionezi conform principiilor lui”.

Modelul oferit de Borussia Dortmund nu este totusi foarte atractiv pentru cluburile care au ca obiectiv principal cresterea profitului. Incasarile pe care le genereaza Arsenal la un meci de campionat de pe teren propriu sunt mai mari decat cele ale Borussiei, chiar daca pe Emirates incap cu 20.000 de fani mai putin. “Este impresionant, dar daca noi am aborda o astfel de strategie a preturilor, am pierde oamenii”, subliniaza Cramer.

Fotbalul modern poate ca este teritoriul superstarurilor si al afacerilor, dar in Dortmund fanul este rege.

Borussia Dortmund si fanii:

  • Capacitatea stadionului: 80.645
  • Abonati: 55.000
  • Lista de asteptare pentru abonamente: 30.000
  • Asistenta medie pe Westfalenstadion: 80.291 (cea mai mare din lume)
  • Asistenta de acasa in sezonul trecut: 1,855 milioane